Rabu, 20 November 2013

BAGAIMANAKAH MEMOHAN YANG BAIK ?

MEMOHON APA YANG DIPERINTAHKAN ALLAH

Sebaik-naik permohonan seorang hamba kepada Allah adalah meneguhkan iman dan memantapkan keyakinan dengan mengkhusyu’kan hati yang sungguh-sungguh ( istiqamah ) kepada ajaran Islam dengan persebahan ibadah.

Permohonan istiqamah dalam Islam itu sudah termasuk kepentingan dunia dan akhirat.  Alangkah lebih baiknya apabila meminta kepada Allah adalah hal-hal yang dituntut untuk dikerjakan oleh sang hamba seperti khusyu’ dalam shalat, atau termasuk perintah jihad dalam Islam, baik yang berkenaan dengan kepentingan dunia maupun akhira, daripada meminta sesuatu yang disenangi, akan tetapi Allah swt tidak menyukainya.

Memohon kepada Allah adalah harapan bagi seorang hamba dalam bentuk doa dan usaha yang sesuai dengan perintah Allah dan sunah Nabi Muhammad saw. Dan isi daripada permohonan itu diantaranya adalah :
1.      Agar selalu mentaati-Nya
2.      Dapat melaksanakan ibadah tanpa halangan ;
3.      Agar allah memudahkan segala urusan yang berkaitan dengan urusan Islam dan umat Islam ;

4.      Agar terlepas dari tidak tergelincir kepada perbuatan maksiat dan dosa ; agar diberi kekuatan untuk melaksanakan semua ketaatan ; agar selalu dalam keadaan dzikir dan selalu berada dalam suasana tenteram dalam mengingat Allah swt.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar